Que li demanem a l'infant que faci a cada escenari?
A la nostra llar, volem que l'infant sigui actiu. Per això, funcionariem d'aquesta manera:
Segons els principis de l'escola nova, l'alumne pren aquest paper:
- Protagonista de la seva educació.
- Habilitats d'autoaprenentatge.
- Autoevaluació i resolució de problemes.
- Empàtic, flexible, creatiu i responsable.
- Participatiu.
Al principi del dia, tenim l'acollida. A P0 com dormen, no els demanem res més que respecte per guardar el silenci a l'aula. En el cas de P1 i P2 al fer temps lliure, així que no els demanem res com a tal, però és un bon moment per enfortir els valors que volem transmetre a la llar, si es creen problemes enfrontar-los, tenir respecte i cura per els demés, compartir...
Al fer el bon dia, volem que ens rebin saludant als companys i a les educadores, per a formar un ambient familiar i que agafin l'hàbit de donar el "bon dia". A més, ens agrada que mentre posem les cançons es mostrin participatius!
Al fer les activitats d'aprenentatge, és quan més demanem de l'infant. Com les activitats que es treballen són importants per desenvolupar molts aspectes, volem que...
- Sigui participatiu i actiu.
- Es mostri amb motivació.
- Aprengui autònomament.
- Creatiu, utilització de la imaginació...
Les aptituds que els demanem varien depenent de l'àmbit que treballem, com fem moltes activitats de diversos tipus durant la setmana, els infants desenvolupen la qualitat més forta que tenen, però també les més febles, per això sempre requerim que l'infant sigui actiu i participatiu.
A l'hora del pati requerim... llibertat! Ja que a aquesta hora son totalment lliures d'escollir el que volen fer.
Al dinar, és un molt bon moment per afavorir la seva autonomia a un hàbit tan important com l'aminetació, per això sempre els deixem que aprenguin sols, implicant que es taquin! Deixem que l'infant aprengui per ell sol, sempre donant-lis unes pautes bàsiques com per exemple la manipulació d'estris o com menjar correctament.
A l'hora de la migdiada, tornem a demanar-lis respecte per els companys per dormir. A P2, la migdiada és opcional, però no deixa de ser un hora per relaxar-se, que afavoreix a portar una rutina i associar moments d'activitat i moments de relaxació.
A l'hora de berenar, tornem a impulsar-los a ser autònoms i vagin aprenent a menjar per ells/es sols/es.
Per finalitzar el dia, preparem la sortida. En aquest moment ens agrada crear un ambient familiar, així que ells sols agafen les seves pertinences, com jaquetes, bosses... A l'hora de fer el acomiadament, els infants han de participar i acomiadar-se individualment, així com també dels seus companys.
En definitiva busquem que els infants siguin autònoms, però sempre amb un mínim a l'hora de fer activitats, ja que són importants per el seu creixement personal. Els demanem que s'impliquin activament a aquestes hores del dia i siguin participatius, ajudant a conèixer noves sensacions i experiències que lis seran bones al futur, però a l'hora del pati o altres moments del dia, deixem que la imaginació i la llibertat de l'infant volin, afavorint una vegada més la seva autonomia! En aquest camí, serà el nostre treball inculcar-lis valors com el respecte i la cura del món que li envolta.




